O data cu inmultirea numarului de planoare au inceput din nefericire sa apara coliziunile in aer. Acestea sunt evenimente foarte grave si in ultimii ani tarile dezvoltate au inceput sa faca eforturi majore pentru a diminua aceste accidente….
Sistemul de prevenire a coliziunilor intre planoare se numeste Flarm. Mai multe infomatii despre ce este si cum lucreaza gasitit aici: http://en.wikipedia.org/wiki/FLARM
Vrem sa va aratam in continuare filmul unei coliziuni intre doua planoare din cadrul Campionatului National din 2010 in USA. Nici unul dintre planoare nu avea FLARM. Din fericire desi unul dintre planoare a fost puternic avariat ambii piloti au reusit sa aterizeze.
Filmul prezinta o simulare a avertizarilor pe care sistemul FLARM l-ar fi oferit celor 2 piloti implicati in coliziune. Dupa ce veti urmari filmul veti ajunge cu siguranta la concluzia ca daca planoarele ar fi avut FLARM instalat acest accident nu ar fi avut loc!
Pentru a putea functiona insa, ambele planoare implicate intr-o posibila coliziune trebuie sa aiba sistemul Flarm instalat!
In plus, folosind o baza de date interna care acopera aproape toate zonele in care se zboara cu planorul, sistemul flarm este gandit sa previna si coliziunile cu obstacole de la sol putin vizibile din aer cum sunt, de exemplu, firele de inalta tensiune, turnuri, antene, etc.
Este un sistem extrem de popular in Europa si este o tendinta generala sa se instaleze Flarm pe din ce in ce mai multe planoare.
In XCRomania exista echipamente Flarm instalate pe aproape toate planoarele: ASG29, DG200, DG100, LS4, Twin Astir, Ka8!
In Sudul Frantei, de exemplu, sistemul Flarm este obligatoriu. Din informatiile pe care le avem exista intentia de a impune sistemul Flarm ca obligatoriu la toate competitiile importante.
Solutia de FLARM oferita de LXNav se numeste Flarm Mouse.
http://lxnav.com/products/flarmmouse.html
Este o solutie relativ ieftina, modelul de baza costa in jur de 550EUR si la acest pret este probabil cel mai accesibil sistem de Flarm de pe piata. Flarm Mouse poate fi comandat cu optiunea IGC Recorder caz in care serveste si ca logger certificat de FAI ca IGC Secure.
Spre deosebire de unele sisteme concurente entry-level care nu comunica cu alte echipamente, Flarm Mouse este gandit sa comunice cu variometrul V7 si/sau cu Oudie.
Informatia primita de la modulul de Flarm se afiseaza de regula pe un display Flarm dedicat sau chiar pe ecranul variometrului V7 de la LX Nav sau pe ecranul PNA-ului Oudie pe care ruleaza SeeYouMobile.
LX Nav produce o varietate de display-uri FLARM, pentru a acoperi toata gama de necesitati dictate de functionalitatile dorite de piloti si de spatiul disponibil pe panoul de bord.
O solutie entry-level, foarte robusta. Ocupa extrem de putin loc in cabina. Puteti vedea aceasta solutie instalata in planoarele DG100, LS4 si Twin Astir din XC Romania.
O solutie high-end cu foarte multe functionalitati. Puteti vedea FlarmView instalat in planorul ASG29 din XCRomania.
Aceasta varianta ofera aceleasi functionalitati ca Flarm View insa permite instalarea pe panoul de bord intr-o gaura standard de 57mm. In plus Flarm View 57mm are si functia de Flarm splitter!
O solutie extrem de interesanta este legarea Flarm-ului cu Oudie. Trebuie mentionat ca aceasta solutie nu exclude legarea Flarm-ului si la un display, semnalul Flarm putand fi distribuit catre mai multe surse folosind un Flarm splitter.
Aceasta varianta prezinta un avantaj major deoarece se poate afisa pe harta PDA-ului pozitia planoarelor din vecinatate, impreuna cu informatii foarte utile ca distanta pana la celalalt planor, altitudinea sau valoarea urcarii celuilalt planor.
Aceasta configuratie poate fi extrem de practica in cazul zborului in echipa!