In primul rand tinem sa clarificam un punct de vedere cu privire la denumirea de Sonda de Energie Totala si numele Braunschweig. Sonda Braunschweig este un model particular de Sonda de Energie Totala, similar cu modelul BR de la ESA, dezvoltat acum multi ani de un grup de studenti de la Universitatea Braunschweig (grup cunoscut sub numele de AKA Flieg).
Modelul “traditional” de Sonda de Energie Totala compus dintr-un tub metalic indoit la un unghi de ~75 grade a fost inventat de Oran Nicks si de aceea i se mai spune popular “sonda Nicks”. Acest design este similar cu modelul RU de la ESA.
Exista mai multe variante de a obtine o Sonda de Energie Totala:
A. Sonde de Energie Totala artizanale
Prima si cea mai simpla o reprezinta confectionarea artizanala a unei sonde de energie totala. Helmuth Reichmann, in cartea sa Streckensegelflug descrie procesul de constructie si de calibrare a unei astfel de sonde. Ca sa va faceti o idee va spunem doar ca o jumatate de mm poate modifica substantial compensarea….deci procesul nu este tocmai simplu. Bineinteles, fiind un produs artizanal este putin probabil ca se va reusi o compensare perfecta….dar oricum este un pas IMENS inainte fata de zborul cu un variometru conventional.
B. Sonde de Energie Totala uzuale
Se pot cumpara sonde gata facute, fabricate din metal. Pretul unei astfel de sonde se invarte in jurul valorii de 50 de EUR. Nu este foarte rezistenta si trebuie tratata cu grija deoarece se poate deteriora cu usurinta. In cazul in care a fost indoita compensarea devine imperfecta si in multe cazuri solutia este achizitionarea unei sonde noi.
In general la o astfel de sonda compensarea este mult mai buna decat la o sonda artizanala si datorita pretului este o solutie aleasa de multi piloti.
C. Sondele de Energie Totala fabricate de ESA
Indiscutabil cele mai bune sonde de energie totala sunt fabricate de firma ESA (http://www.esa-systems.com/)din Germania. Aproape fara exceptie pilotii de perfomanta (vorbim de concurenti la campionate mondiale, europene, etc) aleg aceste sonde. Compensarea lor este intotdeauna perfecta fiecare sonda fiind testata individual. Mai mult, toti producatorii majori de planoare (Schleicher, DG, Schempp Hirth, Jonkers, HPH, Stemme) instaleaza implicit in planoarele lor adaptoare fabricate de ESA!
Tijele sondelor ESA sunt construite din fibra de carbon. Din aceasta cauza oscileaza si /sau trepideaza mult mai putin decat o sonda conventionala confectionata din aluminiu!
Elementele de captare ale presiunii sunt construite din aluminiu oxidat electrolitic. Acest tip de constructie le da o rezistenta foarte mare, dar in acelasti timp le face foarte usoare.
Daca nu este “abuzata” mecanic, o astfel de sonda rezista multi zeci de ani, cu mult mai mult decat o sonda metalica, si are avantajul ca nu se poate uza “moral”…cum se “uzeaza” un instrument electronic. Este literalmente o investitie pentru toata durata vietii unui planor!
Iata un film in care se vede in prim plan o sonda de energie totala marca ESA. Este interesant de remarcat cat de putin vibreaza sonda in ciuda vitezei foarte mari a planorului.
O sonda ESA costa aproape dublu fata de o sonda metalica….poate parea mult…..dar in valoare absoluta este vorba de aproximativ 50EUR platiti in plus. Unii din membrii XC Romania au considerat ca in comparatie cu valoarea unui planor de mii sau zeci de mii de EUR, cei 50EUR nu sunt o investitie atat de mare pentru a avea cea mai buna sonda de energie totala….care oricum este si cel mai important “accesoriu” din planorism.
Va prezentam in continuare cateva dintre produsele ESA:
Sonda clasica de tip RU
Este cea mai ieftina sonda ESA, pretul situandu-se sub 100EUR. Este recomandata planoarelor cu flaps deoarece acestea zboara la atitudini mai mici(cu botul mai jos) decat planoarele din clasa standard(fara flaps). Teoretic nu este recomandata planoarelor fara flaps dar in realitate perfomanta acestei sonde este surprinzator de buna si la acest tip de planoare. Cantareste doar 38 grame!
Sonda cu design avantasat de tip DN
Este, in opinia fabricantului, cel mai performant model de Sonda de Energie Totala, recomandabila tuturor tipurilor de planoare. Indicatiile sondelor de energie totala sunt, in general, puternic afectate de glisade insa acest tip de sonda este “insensibil” la glisade mai mici de 20 de grade!
Puteti observa aceasta sonda instalata pe Astir CS din XC Romania.
Sonda de tip BR
Are performante foarte bune, dar trebuie sa tineti cont de cateva aspecte teoretice:
- din punct de vedere aerodinamic creaza cea mai mare rezistenta la inaintare dintre toate modelele de sonde de energie totala!
- este foarte sensibila la contaminarea cu murdarie sau cu insecte. Chiar si cantitati mici de murdarie pot influenta semnificativ calitatea indicatiilor!
In ciuda considerentor teoretice mentionate mai sus foarte multi planoristi aleg acest model de sonda de energie totala.
Puteti observa aceasta sonda instalata pe LS1D din XC Romania.
Sonda multipla DN/STATEK care produce Presiune Statica si Energie Totala
Este recomandabila in situatia in care porturile statice nu mai sunt etanse, problema uzuala la planoare mai vechi de 15-20 de ani.
Este o solutie excelenta daca se doreste o sursa de presiune statica de foarte buna calitate care sa nu fie afectata de glisade.
Puteti observa aceasta sonda instalata pe planorul LS 4 din XC Romania.
Sonda multipla care produce Presiune Statica, Totala(pitot) si Energie Totala
Acest tip de sonda este intalnite la planoare de inalta performanta unde calitatea surselor de presiune este esentiala. Presiunea totala(pitot) este extrem de precisa fiind captata intr-un punct la aproape un metru distanta de fuselazul planorului, curentul de aer nefiind influentat de forma fuselajului. Presiunea statica este de asemenea foarte precisa datorita formei elementului de captare nefiind influentata de glisade. Energia totala se capteaza folosind cel mai performant design de sonda, cel DN.
Puteti observa aceasa sonda instalata pe ASG29 din XC Romania.
Dop de protectie pentru tubul in care se monteaza sonda
Este un accesoriu OBLIGATORIU pentru orice planor deoarece tubul in care se monteaza sonda este un adapost “apetisant” pentru paianjeni, insecte, etc. Evident un astfel de adaptor nu permite nici patrunderea apei, prafului sau altor impuritati.
Aproape toate planoarele XCRomania au astfel de dopuri!
Adaptoare pentru diversele tipuri de sonde
Daca adaptorul(suportul) sondei de energie totala este uzat sau de calitate slaba etansarea devine problematica si este necesara inlocuirea lui. Adaptoarele sunt ieftine, dar operatia de inlocuire nu este tocmai usoara. ESA produce o mare varietate de adaptoare.
Aproape fara exceptie, toti marii producatori de planoare (Schleicher, DG, Schempp Hirth, Jonkers, HPH, Stemme) instaleaza la fabricatie adaptoare ESA pe modelele lor!
Scrieti-ne un email daca aveti nevoie de mai multe informatii sau de ajutor in aceasta problema.