Informatii despre variometre

Primul lucru pe care il sustinem este ca variometrul classic care indica rata de urcare sau de coborare pe baza variatiei de presiune statica nu este de mare folos in planorism iar zborul de distanta la modul serios nu poate fi facut fara un variometru de energie totala.

Cateva informatii si clarificari puteti gasi aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Variometer

Cea mai simpla solutie este de a conecta variometrul la o sonda de energie totala. (numita popular insa oarecum incorect si sonda Braunschweig). O pagina separata in care puteti citi informatii detaliate despre Sondele de Energie Totala gasiti aici.

 Winter variometru clasic

Este de la sine inteles ca alegerea unui variometru mecanic de foarte buna calitate este extrem de importanta, fiind probabil instrumentul cel mai important din planorism. Noi va recomandam variometrele marca Winter-Germania! Din informatiile pe care le avem Winter este de departe cea mai vanduta marca de aparate de bord mecanice pentru planoare.

Ce-a de-a doua solutie este alegerea unui variometru mai performant capabil sa faca compensare electronica. Problema este ca aceasta solutie este puternic dependenta de calitatea sondelor de presiune statica, si in foarte multe situatii la planoare mai vechi de 10 ani sondele statice nu mai sunt perfect etanse!

v7 vario

Parerile sunt impartite cu privire la metoda cea mai buna, dar noi am remarcat ca majoritatea planoristilor de top aleg solutia variometrului conectat la o Sonda Energie Totala de foarte buna calitate, cum sunt de exemplu sondele ESA.

In plus, in articolulTotal Energy Compensation in Practice (de Rudolph Brozel Germany, September 1985 Edited by Thomas Knauff, & Dave Nadler April, 2002) autorii afirma: “Therefore, a good TE probe will give much better results than electronic compensation.”

Un accesoriu esential pentru realizarea zborurilor de performanta il constituie un variometru electronic

bord planor cu vario electric

In tarile cu planorism dezvoltat este de neconceput ca intr-un planor…fie el si de scoala… sa nu fie instalat un variometru electronic (numit si acustic).

Motivul este urmatorul: pilotul trebuie sa isi concentreze atentia in exterior (la nori, la sol, la pasari, la alte planoare, etc) nu in cabia…pe acul variometrului. Variometrul acustic iti permite sa stii calitatea urcarii fara sa trebuiasca sa te uiti in continuu in cabina. Acest reflex este bine sa fie deprins chiar de la inceput si din aceasta cauza se recomanda sa existe variometre electronice pe toate planoarele, inclusiv cele de scoala.

O caracteristica importanta a unui variometru electronic este functia de medie. In general este extrem de greu (daca nu imposibil) pentru un pilot sa estimeze media urcarii. Mai mult…se pare ca suntem cu totii mult prea optimisti in estimari….daca vedem 3mps in timpul unei spirale spunem ca urcam cu 3mps….. Este total gresit! Dupa ce vom zbura cu un variometru cu mediator (sau daca ne vom uita pe media calculata de softul de navigatie) vom vedea ca media este in cel mai bun caz 2,5mps de multe ori sub 2mps.

Sunt multe tipuri de variometre electronice:

  1. Variometre independente simple (nu se leaga cu nici un alt echipament).
  2. Variometre independente dar care pot fi folosite si in modul salt.
  3. Variometre legate cu PNA-ul pe care ruleaza softul de navigatie, transmitand catre ele datele de presiune (static, dinamica, braunsweig).
  4. Varful de gama il reprezinta sistemele integrate de navigatie, cum ar fi LX8000 sau LX9000 de la LXNav.

 Iata care sunt optiunile:

Cea mai ieftina solutie este de obicei un variometru electronic second hand.

Pe site-ul segelflug.de veti gasi o multitudine de oferte. Toti vanzatorii va asigura ca produsul este in perfecta stare si ca il vand pentru ca isi cumpara un echipament nou. Dupa cum probabil va asteptati lucrurile nu stau intotdeauna asa… La modele mai vechi de 15-20 de ani producatorii(in cazul in care mai exista…) in general nu mai asigura suport, deci daca aparatul se strica sau nu indica corect poate fi aruncat. Pentru produse mai vechi de 20 de ani, sunt toate sansele ca senzorii sa fie decalibrati…altfel spus indicatiile vor fi mai mult sau mai putin imprecise. Nu trebuie pierdut din vedere ca motivul cumpararii unui variometru electronic este de a obtine indicatii precise, medii corecte, sunete in concordanta cu urcarea, etc…..iar un variometru decalibrat nu serveste scopului. Bineinteles exista suficiente produse in stare buna dar experienta noastra ne spune ca achizitionarea unui variometru second hand prezinta un risc. Avem din pacate doua exemple la noi in club, cu variometre electronice cumparate impreuna cu planoarele care nu au functionat cum ar fi trebuit. Nu in ultimul rand tineti cont ca trebuie sa trimiteti banii inainte…iar alt fapt la care trebuie sa va ganditi este ca ceea ce vedeti pe internet sunt doar niste poze…poate chiar ale altui aparat…

 

O varianta mult mai buna este achizitionarea de variometre second-hand reconditionate de producator, desi nu toti producatorii fac acest lucru.  Noi credem ca poate fi o solutie decenta pentru primul variometru, dar nu recomandam aceasta solutie la modele sumpe.

Noi consideram ca decat sa platesti 1500eur pt un aparat reconditionat de fabricant in conditiile in care nou costa 2000eur…..mai bine platesti 1400eur pentru un model nou dar cu mai putine functii si care moral va avea o viata mai lunga. Noi consideram ca produsele de inalta precizie ar trebui sa fie cumparate noi. Este, bineinteles, o optiune personala a fiecaruia.

Desigur, varianta cea mai buna pe termen lung este achizitionarea unui variometru nou, cu garantie. Este un avantaj sa existe in Romania un reprezentant al firmei respective dearece cunoscand bine produsele poate ajuta in alegerea modelului, poate asista la instalare, poate da sfaturi de utilizare, etc.

Exista multi producatori, unii mai scumpi, altii mai ieftini. Exista o multitudine de modele de produse pe piata, fiecare cu avantajele si dezavantajele lor.

XC Romania este reprezentant LXNav pentru tara noastra asa ca daca vreti sa stiti mai multe despre produsele LXNav sau daca doriti sa le vedeti cum lucreaza pe planoarele noastre nu ezitati sa ne contactati!

<-Inapoi catre motivatia noastra                                  Cititi acum despre Sondele de Energie Totala->